Zależność ceny OC od pojemności silnika

Wiek, doświadczenie w prowadzeniu autem i historia ubezpieczenia to nie jedyne czynniki, które modelują cenę umowy odpowiedzialności cywilnej. Jednakowo ważne jest to, jakim jeździsz pojazdem, a na pewno, jaką ma on pojemność silnika. Im będzie większa, tym więcej będziesz musiał zapłacić za umowę. Już na etapie zakupu samochodu zastanów się, czy spore auto jest Ci niezbędne. W rzeczy samej, gdy koniecznie musisz jeździć samochodem terenowym z potężną objętością silnika, nie popychamy Cię do zmiany woli. Licz się wszak z tym, iż za ubezpieczenie będziesz musiał zapłacić kategorycznie więcej aniżeli za ochronę na mały, miejski pojazd.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Kierowcom samochodów z sporą objętością silnika zarzuca się większe ryzyko sprawienia kolizji. Przy większej pojemności samochód potrafi osiągać większą prędkość. Ubezpieczyciele przyjmują więc prostolinijne założenie: każdy kto ma takiego rodzaju auto, wcześniej bądź później będzie chciał przetestować jego możliwości na jezdni.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Składka OC dla pojazdu z pojemnością silnika ponad 3500 cm3 potrafi być ponad 60% większa niż dla auta z objętością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu 2017 roku kierowcy aut płacili średnio za ubezpieczenie OC:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Patrząc na wyżej wymieniony podział łatwo nadmienić, iż składka OC gwałtownie rośnie przy pojemności silnika powyżej 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za auto z wielką objętością silnika są identyczne dla modszych i starszych kierowców samochodów? Zrealizowaliśmy kalkulację cen OC na przykładzie 2 właścicieli aut w różnym wieku. Obaj posiadacze posiadają tożsamy samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (w  momencie kalkulacji przerabialiśmy tylko pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni kierowca z kompletnymi ulgami będzie musiał zapłacić za najkorzystniejsze OC odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od 12 miesięcy ma uprawnienia do kierowania auta i nie posiada nadal ulg w OC powinien się liczyć ze stanowczo wyższą stawką za obowiązkowe OC:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja widać różnica między najkorzystniejszym i najdroższym OC dla niedoświadczonego właściciela wynosi ok 50%. W sytuacji 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości podwyżek są zbliżone, ale tylko procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Tak młodzi, jak i doświadczeni kierowcy samochodów mają obowiązek zapłacić więcej za ochronę pojazdu z dużą objętością silnika. Natomiast najmłodsi użytkownicy muszą w związku z tym wyjąć z kieszeni stanowczo więcej pieniędzy. Stąd też, to niewątpliwie oni powinni zastanowić się, czy nie lepiej na rozpoczęcie nabyć względnie “słabszy” pojazd.
A co z posiadaczami pojazdów, jacy posiadają wszak pojazd z wielką objętością silnika i nie planują go zmieniać? Rekomendujemy im zestawienie propozycji kilkunastu ubepieczalni i wybór tego, jakie będzie najmniej surowe w ocenie ryzyka ubezpieczeniowego.